Tai Chi 太極拳

Tai Chi: 太极拳:

Tai Chi met zijn, trage vloeiende voor het oog ontspannen bewegingen, is wellicht de meest bekende van de interne stijlen uit China. Je vind Tai Chi in verschillende vormen en je kunt Tai Chi voor verschillende doeleinden beoefenen; gezondheid (fit blijven of curatief), powerbreak, selfdefence…

Voor jong en oud:

In Tai Chi zitten geen overmatig extraverte of lichamelijk veeleisende bewegingen. Je moet niet springen of hoog trappen noch lenig zijn. Je hoeft niet te diep te zinken om het voor je gezondheid te beoefenen dat doe je als je meer martiaal wil trainen. In de les geef ik ieder de mogelijkheid om Tai Chi naar eigen kunnen te beoefenen.

“In Tai Chi zitten geen overmatig extraverte of lichamelijk veeleisende bewegingen. Je moet niet springen of hoog trappen noch lenig zijn.”

Ontspannen vs. lege vorm:

Dat Tai Chi over heel de wereld bekend is, heeft zijn voor en nadelen. Tegenwoordig zie je veel Lege Tai Chi… noemt het de “New age” Tai Chi. De ontspannenheid, het voelen, zachtheid kortom het yinne aspect, is hier het belangrijkste. Het yange aspect; structuur, selfdefence, kracht van de benen mist echter dikwijls.Ruud Vercammen together with Grandmaster T.Y Pang and Sifu Eleonora

De Tai Chi die je bij internalkungfu zal beoefenen, is niet zweverig en na een training zal je gevoeld hebben dat je getraind hebt. Tai Chi is simpelweg gebaseerd op de mechanische wetten waar je lichaam aan onderhevig is; aldus Groot meester T. Y. Pang.  Zelf ben ik van mening, en menig Klassieke geschriften zullen dit beamen, dat een goede structuur de basis vormt voor je toekomstige ontwikkeling…zowel mentaal als fysiek.

Structuur verbeteringen:

Doordat je Tai Chi traag beoefend heeft je lichaam de tijd om structurele gewoontes, die we ons lichaam hebben aangeleerd gedurende de jaren, te rectificeren. Deze aangeleerde gewoontes kunnen de oorzaak zijn van klachten zoals:

  • koude handen en voeten
  • slechte concentratie
  • lichaamspijnen
  • rugpijn
  • hoofdpijn
  • zware vermoeide benen
  • enz.

Aanleren gaat echter gemakkelijker dan afleren, dus geef je de tijd en samen maken we er wat van.

Ik wou eerst geen Tai Chi leren. “Al dat trage gedoe”: dacht ik. Toen mijn leraar me alle kanten van de zaal liet zien met enkele minieme bewegingen, was mijn interesse gewekt.

Taichi wordt voorlopig samen met bagua gegeven.
Hier vind je meer info over lestijden, prijzen en locaties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *